Eerste objectieve berekening toont: logeerzorg loont

De inzet van logeerzorg in de Hoeksche Waard bespaart jaarlijks tussen de 57.420 en 266.390 euro aan zorgkosten. De grootste besparing zit in de uitstel van een langdurige opname in een verpleeghuis, gefinancierd vanuit de Wlz. Maar liefst 90 procent van de besparing is daarmee in het voordeel van het zorgkantoor.

Dit blijkt uit een berekening van onafhankelijk advies- en onderzoeksbureau DSP-groep. Het onderzoeksbureau nam de pilot Logeerzorg van de gemeente Hoeksche Waard en drie zorgorganisaties onder de loep.

Tijdens de pilot konden inwoners van de Hoeksche Waard vanaf 1 mei 2019 gebruikmaken van logeerzorg. Dit is een vorm van respijtzorg, waarbij de zorg voor een inwoner, in goed overleg met de mantelzorger, tijdelijk helemaal overgenomen wordt door  zorgmedewerkers. Voor de inwoner is er een logeerbed, dat is opengesteld in Wijkpension Open Waard, een locatie van zorgorganisatie Alerimus. Op deze manier wordt de mantelzorger even ontlast.

Thuis in de Kern

Voor de pilot sloegen zorgorganisatie Alerimus, Heemzicht en Zorgwaard en gemeente Hoeksche Waard de handen ineen in het uitvoeringsprogramma Thuis in de Kern. Dit programma is een initiatief van de Hoeksche Waardse zorgorganisaties Alerimus, Heemzicht en Zorgwaard, in samenwerking met CZ Zorgverzekeraar, CZ Zorgkantoor en het ministerie van VWS. Doel is om door middel van preventie kwaliteit van leven te bevorderen en de zorgkosten te voorkomen. Volgens woordvoerder Katelijn Kelder-Houtbraken zijn ze hierin geslaagd: ‘De resultaten van het rapport dat DSP-groep heeft gemaakt, zijn erg goed.’

Kostenbesparing

Zo is onder andere geconcludeerd dat mantelzorgers en hun naasten de logeerzorg zeer waarderen, met als belangrijkste resultaat meer kwaliteit van leven. Daarnaast blijkt uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse dat logeerzorg meer geld bespaart dan dat het kost. De logeerkamer kost 60.590 euro per jaar. Door inzet van logeerzorg wordt in de Hoeksche Waard tussen 57.420 en 266.390 euro per jaar aan zorgkosten bespaard. De grootste besparing ligt in het uitstellen van een langdurige opname in een verpleeghuis, gefinancierd vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Maar liefst 90 procent van de besparing is daarmee in het voordeel van het zorgkantoor. Ongeveer 7 procent komt ten goede aan de  zorgverzekeraar door het voorkomen van eerstelijnsverblijf. De overige 3 procent zit in het voorkomen van arbeidsverzuim van de mantelzorger. Logeerzorg wordt tot op heden volledig vergoed door de gemeente vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Preventie loont

Volgens woordvoerder Kelder-Houtbraken is het fijn dat nu inzichtelijk is gemaakt wat preventie eigenlijk oplevert: ‘We weten nu dat investeren in preventie loont. Dit is tot dusverre bij maar weinig preventieprojecten concreet vastgesteld. Het is ook fijn dat dit berekend is door een externe partij. Het is dus niet “wij van wc-eend adviseren wc-eend”. Dit is een objectieve berekening die laat zien dat logeerzorg echt zijn vruchten afwerpt.’

Laagdrempelige respijtzorg

Respijtzorg is niet nieuw in Nederland, maar wat deze pilot volgens Kelder-Houtbraken succesvol en uniek maakt, is de laagdrempeligheid. ‘Iedereen in Hoeksche Waard met een zorgvraag, kan ons bellen voor logeerzorg. Normaal wordt respijtzorg vanuit allerlei potjes vergoed: de Wlz, de Wmo, het zorgkantoor, dit maakt het erg ingewikkeld voor de mantelzorger… Bij ons hoef je niets uit te zoeken, je belt gewoon de gemeente en we regelen het. Dit wordt gefinancierd uit een potje van de gemeente, met een bijdrage van VWS.’

Hiervan is dankbaar gebruikgemaakt: van de 365 dagen dat het logeerbed beschikbaar was, was het 322 dagen volgeboekt. Soms werd een bed bijgeboekt, als er meerdere aanvragen voor een bepaalde nacht was. Het bed staat op een locatie waar onder andere revalidatiezorg geboden wordt.

Interesse van zorgbestuurders

Zorgbestuurders vanuit het hele land tonen interesse in deze vorm van respijtzorg. Kelder-Houtbraken vertelt dat de opgedane kennis samen met VWS gedeeld gaat worden in het nieuwe netwerk Kennisnetwerk Logeerzorg. ‘In de Hoeksche Waard willen we nog meer logeerbedden realiseren’, vertelt de woordvoerder. Verder probeert Thuis in de Kern voor elkaar te krijgen dat zorgverleners één telefoonnummer krijgen om te checken of een cliënt terechtkan voor respijtzorg. ‘Op dit moment is respijtzorg versnipperd over verschillende aanbieders’, licht Kelder-Houtbraken toe. ‘Daardoor moet je als wijkverpleegkundige rond gaan shoppen en verschillende aanbieders bellen om te vragen of er plek is. Dat kost tijd en geld. Daarom proberen we hier één nummer voor te regelen. De triagist aan de telefoon heeft het overzicht waar er plek is. Tot slot willen we een soort boekingspagina realiseren op de website van Alerimus. In deze agenda kunnen particulieren zelf een logeerbed reserveren.’

Zorgvisie, vrijdag 14 mei 2021

  • Zorgvisie
  • Respijtzorg